Trafik

Sunday, October 25, 2015

Harapan Baru Rakyat Malaysia Bermula Di Johor

Selatan Tanahair telah dijadikan lokasi pertama pelancaran Harapan Baru Rakyat Malaysia, Pakatan Harapan (PH), Kempen Bebas Rakyat dan Kempen Bebas Anwar.

Kononnya Tiang Seri  dan lahirnya UmnoBn adalah di Johor maka apabila keputusan PRU13 diumumkan, Parlimen Batu Pahat sudah jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, maka mitos bahawa UmnoBn sahaja yang boleh memerintah adalah meleset sama sekali.

Malah dianggap khurafat apabila mempercayai hanya mereka sahajalah yang layak memerintah di bumi Johor ini.

Ia seperti khayalan orang Melayu dahulu yang berkata tidak mungkin Inggeris yang hebat boleh kalah kepada tentera Nipon yang bertubuh kecil dan berhidung pesek.

Akhirnya Leftenan Jenderal Percival dan Angkatan Inggeris yang dibantu dengan Batalion Australia, Divisyen India dan Tentera Ghurkha Nepal lari lintang pukang ke Singapura pada tahun 1942 tidak sanggup menyekat kemaraan tentera Jepun yang dipimpin oleh Jenderal Yamashita yang berpengkalan di Kluang.

Almarhum Sultan Sir Ibrahim pada masa itu sangat murka dan kesal kerana pihak Inggeris lepas tangan membiarkan Johor ditawan dan tidak mahu menjaga keselamatan Johor termasuk bertindak memindahkan kakitangan hospital seperti doktor-doktor  British ke Temasik. Itulah catatan sejarahnya.

Melalui Pakatan Harapan terdiri dari Keadilan, Roket dan Amanah yang mengambil alih peranan Parti Islam sebelum ini maka dihajatkan kita boleh merehatkan UmnoBn selama-lamanya yang sudah tenat dengan berbagai krisis kepimpinan.

Baru-baru ini Program Ceramah Jelajah PH telah diadakan di Kulai pada 9 Oktober 2015 menampilkan penceramah katagori top gun dari ketiga-tiga parti.

Ia juga dianggap satu kayu ukur kepada Parti Amanah yang baru ditubuhkan dan diluluskan ROS, apakah boleh berjaya menarik golongan Melayu Islam menerima parti yang baru itu menggantikan abangnya dari parti bulan?

Melalui kehadiran ceramah, penganalisis telah mengira lebih-kurang 40% yang datang dari kalangan bangsa Melayu Islam.

Alhamdulillah, ia sudah dianggap pemulaan yang baik dan laluan kejayaan yang diidamkan akan lebih mudah InshaAllah di mana statistik sokongan Melayu kepada Pakatan Rakyat pada PRU lepas pun sekadar 20%. tahniah diucapkan.

Demi Rakyat Johor sudah boleh sama-sama guna slogan Luaskan Kuasamu. Ada berani?



















No comments:

Post a Comment