Trafik

Wednesday, September 18, 2013

Tribunal Rakyat: 60 pengundi dalam satu rumah


 Seorang saksi memberi keterangan di Tribunal Rakyat di Hotel Empire. Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 18 September, 2013.Seorang saksi memberi keterangan di Tribunal Rakyat di Hotel Empire. Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 18 September, 2013.

OLEH ELIZABETH ZACHARIAH DAN TRINNA LEONG  Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim,

18 September, 2013.

Tribunal Rakyat anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) diberitahu hari ini Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh berbuat apa-apa berhubung kecurangan dalam daftar pemilih.

Saksi pertama, Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago berkata, beliau pernah membuat aduan kepada SPR mengenai nama yang diragui dalam daftar pemilih. “Saya beritahu SPR pada November terdapat 60 nama berdaftar dalam satu rumah.

Pemilik rumah terlebih dahulu memberitahu saya beliau tidak membenarkan orang lain untuk menggunakan alamatnya untuk berdaftar sebagai pemilih,” katanya.

Santiago berkata, SPR membuat penyiasatan mereka sendiri dan mengakui terdapat masalah. “Mereka mengakui terdapat 60 nama berdaftar dalam rumah itu tetapi memberitahu saya mereka tidak boleh berbuat apa-apa mengenainya.

“Mereka (SPR) mengatakan undang-undang tidak membenarkan perubahan terhadap daftar pemilih,” katanya. Tribunal itu ditubuhkan sebagai respon terhadap kemarahan orang awam berhubung dakwaan penipuan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

No comments:

Post a Comment