Trafik

Sunday, July 20, 2014

Senggarang Lubuk Rokok Seludup Kerana Permintaan Tinggi

Foto

Batu Pahat: Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Dua Johor berjaya merampas 19,600 paket rokok pelbagai jenama bernilai hampir RM200,000 yang diseludup masuk melalui perairan Pantai Senggarang Batu Pahat di sini, kelmarin.

 Dalam kejadian jam 10 malam itu, sebuah bot dipercayai dinaiki tiga suspek sindiket penyeludupan rokok turut dirampas dalam operasi Ops Cantas Khas Perairan di sekitar kawasan Perairan Batu Pahat. Komander PPM Wilayah Dua Asisten Komisioner Paul Khiu Khon Chiang berkata, polis berjaya mengesan beberapa bot mencurigakan masuk ke perairan itu dari arah negara jiran.

 Menurutnya suspek bagaimanapun memecut melarikan diri sebaik menyedari kehadiran bot ronda PPM menyebabkan polis hanya dapat mengejar satu daripada bot terbabit. “Bot itu dikejar selama 20 minit sehingga ke pantai Parit Botak, Senggarang.

Bot itu kemudian terkandas di pantai sebelum tiga suspek melarikan diri ke dalam kawasan hutan berdekatan," katanya ketika sidang media di Markas PPM Wilayah Dua di sini, semalam.

sarat

 Menurutnya, hasil pemeriksaan lanjut terhadap bot berkenaan mendapati ia sarat dengan muatan rokok pelbagai jenama termasuk Gudang Garam, Semporna, Marlboro dan Dunhill. Semua 19,600 paket rokok, bot dan enjin dengan nilai keseluruhannya berjumlah RM220,000 itu diserahkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah Batu Pahat untuk siasatan lanjut.

 Beliau berkata, pihaknya percaya aktiviti terbabit dilakukan sindiket penyeludupan rokok yang aktif di pantai barat Johor. “Polis akan meneruskan operasi membanteras sindiket berkenaan. “Difahamkan kes itu disiasat mengikut Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 kerana memiliki barang tanpa kelulusan kastam,” katanya. Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/21 Metro

Nota : Selagi ada permintaan yang tinggi, selagi itulah rokok seludup yang lebih murah menjadi pilihan. Nampaknya kempen kesedaran berhenti merokok Kementrian Kesihatan Malaysia gagal, semakin ramai anak muda menghisap rokok berbanding generasi 40an walaupun tahu akibatnya.

Kepada penghisap rokok tegar dalam bulan Ramadan ini bolehlah cuba berhenti terus sebab kita boleh tahan 12 jam tanpa rokok kerana berpuasa, mengapa tidak sambung lagi 12 jam, inshAllah boleh jika tahan gian atau ketagih dan ada keazaman yang tinggi untuk berhenti merokok.

Pelik, sama seperti kes dadah, jarang atau kurang sangat ada tangkapan kepada pengedar atau penyeludup, barang seludup dapat diberkas tetapi tuannya tak dapat ditangkap, apakah ada perundingan di situ, wallahuaalam. Apapun tahniah kepada Marin PDRM, harap kastam, imegresen dan lain agensi termasuk JKK kampung nelayan sungai sekitar Senggarang pun bekerjasama, bukan jadi pengkalan mendarat pula.

No comments:

Post a Comment