Trafik

Saturday, July 12, 2014

Kematian Model Sambilan Ala Altantuya



Johor Bahru : Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Datuk Hasnan Hassan berkata siasatan ke atas mayat model sambilan jelita bermata bundar Estonia mendapati luka yang dialami itu adalah kesan lebam dan calar.

Laporan Sinar Harian yang memetik kenyataan Hasnan menyebut, polis bagaimanapun masih menunggu laporan bedah siasat ke atas mayat Regina Soosalu, 29, bagi mengesahkan punca sebenar kematiannya. 

“Kita masih menunggu keputusan makmal untuk memperolehi jawapan punca kesan lebam dan calar pada mayat mangsa,” katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Polis semalam menahan kerabat Johor Tunku Alang Reza Tunku Ibrahim untuk membantu siasatan pembunuhan teman wanitanya, model Estonia Regina Soosalu, di Pulau Rawa.

kerabat 

Kerabat diraja berusia 28 tahun itu dilaporkan akan ditahan selama seminggu bersama dengan rakannya yang hanya dikenali sebagai Augustine, 30.

Berikutan itu, tujuh orang telah ditahan dalam siasatan berhubung kematian model tersebut. Soosalu pada mulanya dianggap mati lemas apabila mayatnya ditemui di pantai beberapa selepas dia tiba di pulau itu. 

Tetapi siasatan dijalankan selepas luka yang mencurigakan ditemui di badannya.MK

Nota : Diucapkan takziah pada keluarga mangsa, biarlah PDRM yang menyiasat kes ini dengan seadilnya-adilnya, jangan ada kesamaran, rakyat berhak tahu dan mahu lihat wajah pembunuh bukan seperti pesalah yang berselubung seperti dalam kes Altantuya.

Seperti ulangan dalam kes Altantuya Saribu di mana babak filem yang hampir sama, kerjaya heroin ialah seorang model sambilan sama seperti Regina, watak dan darjat si hero pun sama iaitu melibatkan orang kenamaan taraf VVIP. Penyudahnya juga sama iaitu dua model ini sudah mati dibunuh yang dahulu di bukit, manakala yang ini di laut/pantai.

Calar badan sebab tergeincir di atas batu kemudiannya berkemungkinan kes ini pun ditutup, tiada sambungan cerita sebagaimana insiden kehilangan pesawat MH370 yang ditangguhkan atau ditawakufkan tanpa apa-apa khabar berita.

Apa yang pasti, hubungan diplomatik Malaysia dengan negara luar akan semakin banyak tercalar dan rumit. Kes diplomat pun belum reda dengan negara All Black New Zealand apatah lagi kes MH370 yang mencalar hubungan baik dengan negara Tiongkok.

Akhirnya janganlah ada pihak yang buat main dengan kedaulatan undang-undang, yang salah tetap bersalah, tidak patut diberi imun atau kekebalan walaupun ia seorang kerabat, kerana itulah prinsip keadilan yang rakyat mahu, lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang mulia ini, janganlah ada kambing hitam yang bakal dihukum atas kesalahan yang dia tidak lakukan. Beranikah polis dan hakim menegakkan kanun?

No comments:

Post a Comment