Trafik

Saturday, July 5, 2014

Muhyiddin kata Peristiwa 13 Mei mungkin tercetus lagi, Rakyat kata Umno BN tak pandai memerintah



Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi amaran bahawa peristiwa rusuhan kaum mungkin akan timbul semula sekiranya perpecahan antara kaum terus berlarutan dan tidak dibendung. 

Laporan Utusan Malaysia hari ini menyebut, peristiwa 13 Mei itu juga mungkin timbul sekali lagi jika berlaku sekali lagi jika Perlembagaan terus dipersoal.

 Muhyiddin memberi amaran tersebut memandangkan “perbalahan kaum ketika ini sudah menjadi kebiasaan apabila satu kaum mengkritik kaum lain”. "Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik.

Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969). "Sebab itu kita harus lihat kembali apa yang dilakukan pejuang kemerdekaan. Kita sudah hampir 57 tahun merdeka dan berupaya membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu.

“(Sebelum ini) memang ada perbezaan dan salah faham tetapi tidak sehingga kita berbalah atau berlaku perpecahan," katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.

 Masalah hubungan antara kaum itu diburukkan lagi dengan spekulasi dan tokok tambah dalam laman sosialTambahnya, katanya yang menggesa rakyat tidak mudah mempercayai khabar angin. - MK

Nota : 

1. Bagilah Pakatan Rakyat memerintah, pengalaman PAS di Kelantan semasa zaman rusuhan kaum itu di mana tiada langsung orang Tionghua terbunuh berbandiing negeri yang dikuasai Perikatan membuktikan siapa dalang disebalik rusuhan itu.

2. Dasar perpaduan dan slogan 1 Malaysia yang dijaja PM Najib di sana sini adalah GAGAL.

3. Orang Melayu marah kerana ramai yang masih miskin lalu dengan semangat perkauman disalahkan kaum lain padahal kekayaan melayu dirembat oleh pemimpin Melayu dan kroni mereka sendiri menyebabkan hidup rakyat semakin tersepit.

5. Peduli apa perpaduan, untuk kekal kuasa Umno Bn mesti pecahkan & perintah, lalu di bahagi-bahagikan ikut bangsa, ugama, mazhab, fikrah, aliran, perbalahan fiqh, etnik, warna kulit, geografi dan puak supaya masing-masing berbalah sesama sendiri lalu mudah tipu dan dijajah.

Moga cerah sikit otak kita di bulan Ramadan yang diberkati ini. Maaf Zahir Batin.


No comments:

Post a Comment