Trafik

Monday, August 4, 2014

Sanggup Menipu Kelulusan

Foto

Kuala Lumpur: Sanggup menipu untuk sambung belajar di Malaysia. Itu taktik pelajar luar negara yang cuba ‘membelit’ pihak berkuasa negara ini semata-mata mendapat kelulusan visa antarabangsa dan mendaftar sebagai pelajar kolej swasta di Malaysia.

Bagaimanapun, cubaan itu dikesan Education Malaysia Global Services (EMGS) selepas siasatan mendapati ada pelajar luar negara yang menghantar dokumen palsu ketika memohon visa untuk belajar di negara ini. Ketua Pegawai Eksekutifnya Mohd Yazid Abd Hamid, (foto) berkata, setakat ini pihaknya merekodkan beberapa kes seumpamanya iaitu meminda keputusan peperiksaan atau menggunakan keputusan individu lain. 

“Memang kita terima bermacam-macam kes, tetapi antara yang mengejutkan ialah penipuan kelayakan kerana itu syarat asas diterima masuk sebagai pelajar di negara ini. “Yang lain termasuklah palsukan cop serta kebenaran dari negara asal. Kita terima aduan ini dan apabila membabitkan permohonan, itu di bawah bidang kuasa EMGS manakala penguatkuasaan lebih kepada Jabatan Imigresen.

ubahsuai

 “Menerusi sistem yang canggih, cubaan seperti itu kita dapat dikesan dan apabila semakan dibuat, kita dapati ada kesalahan seperti ubahsuai slip keputusan peperiksaan berbanding asal,” katanya.

Mohd Yazid berkata, beroperasi Februari tahun lalu, EMGS sebagai pusat sehenti untuk mendapatkan visa pelajar antarabangsa menggunakan sistem bersepadu bersama Jabatan Imigresen dan pihak berkuasa pendidikan, sudah menerima lebih 50,000 permohonan.

 “Dan tahun lalu saja, kami menolak lebih 1,400 permohonan pelajar asing kerana gagal memenuhi saringan kemasukan meneruskan pengajian di negara ini,” katanya. Menurutnya, EMGS serius memastikan pelajar antarabangsa yang berkualiti dan serius dalam pengajian saja diberi tempat di institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) tempatan.


visa

Justeru beliau menasihatkan setiap IPTS harus memainkan peranan dalam menentukan pelajar berkenaan memenuhi syarat kelulusan akademik dan benar-benar mampu membiayai pengajian sebelum urusan permohonan visa pelajar dilakukan.

 “Jika kita kesan ada usaha memalsukan dokumen atau ada rekod menunjukkan permohonan lampau pernah ditolak, permohonan pas baru atau pembaharuan kita akan tolak,” katanya. Kata Mohd Yazid, sejak sistem itu diperkenalkan, permohonan mendapatkan visa berkurangan berikutan pemantauan ketat oleh EMGS yang membantu kerajaan dalam mengekang kemasukan mereka yang mempunyai tujuan lain, termasuk melakukan pelanggaran undang-undang. Metro

Nota : Kebanjiran pelajar asing di negara kita adalah bagus dari sudut ekonomi kapitalis tetapi jika tidak dikawal boleh menjadi merbahaya kepada komuniti kejiranan, rakyat dan negara.

Apakah sebab Malaysia kebanjiran warga pelajar Universiti Swasta bangsa asing khususnya warga Afrika disebabkan oleh perjanjian Selatan-selatan hasil dari Dialog negara Selatan termasuk beberapa negara dari Benua Afrika yang dipelopori oleh Tun Mahathir di mana dengan perjanjian ini visa dan kemasukan warga Afrika sangat mudah keluar masuk negara kita.

Secara umumnya saiz badan yang orang keturunan Afrika besar dan tegap, otot pejal dan kuat, mereka bangsa yang lasak, jika berlaku perkahwinan campur maka generasi akan datang akan mempunyai fizikal yang kuat, tetapi jika pihak berkuasa cuba hendak menangkap mereka dalam operasi, memang amat sukar kerana rata-rata orang kita termasuk pihak berkuasa ini berbadan kecil yang sangat mudah untuk mereka yang ligat ini lolos.

Setiap bangsa akan cuba membawa budaya negara mereka ke negara yang mereka tinggal, dari segi kebersihan, gaya hidup, gejala sosial dan maksiat, kurangnya bermesra dengan penduduk tempatan menjadikan masyarakat kita yang sudah majmuk ini bukan sahaja tidak selesa malah berkecamuk.

jenayah

Kos sara hidup di bandar metropilitan seperti Kuala Lumpur adalah tinggi, apa akan jadi bila mereka tidak cukup wang untuk membiayai kehidupan harian seperti makan minum dan sewa rumah, maka kemelesetan ekonomi sebegini bakal mengundang jenayah, mereka akan lakukan apa sahaja demi kelangsungan hidup.

Tidak semua pelajar asing warga Afrika ini buruk perangai, malah ada juga yang baik dan berbudi bahasa serta menjaga tatasusila malah kadangkala menjadi tenaga profesional dan mendapat pekerjaan yang baik dan turut sama membangunkan negara kita.

Masalah tidak akan selesai selagi wujud kapitalis yang mencari laba melalui bidang pendidikan, mereka berjaya mendapat lesen dari kerajaan untuk mendirikan kolej dan universiti swasta (kadang kala hanya rumah kedai sahaja), olok-olok memberi khidmat dalam menyampaikan ilmu tetapi dalam masa yang sama meraih keuntungan maksima atas kesusahan warga yang datang dari jauh ini untuk mencari ilmu. Sampai masanya yang memberi lesen termasuk Pak Menterinya pun mesti dan patut dipersalahkan atas segala masalah yang menimpa... Anda setuju atau tidak?



No comments:

Post a Comment