Trafik

Monday, August 4, 2014

Rakyat Dikelirukan antara : Tol CIQ vs VEP

DAP kesal Facebook Umno Johor main sentimen perkauman isu tol CIQ


Johor Bahru : Pemimpin DAP menyuarakan kekesalan laman Facebook "Muafakat Umno Johor" memainkan sentimen perkauman berhubung isu kenaikan kadar tol di lebuh raya Skim Penyuraian Trafik Johor Bahru Timur (EDL) melalui Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar (BSI), Johor.

Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong mendakwa, melalui laman Facebook berkenaan, Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata “ketika rakyat Johor menyambut baik caj VEP kepada kenderaan asing yang diumum PM, ada pula wakil rakyat Singapura di Johor yang tidak setuju”.

"Laman Facebook itu juga bertanya 'Lim Kit Siang ini Ahli Parlimen untuk Malaysia ke Singapura?',” katanya. Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) menaikkan bayaran tol berkenaan bermula 1 Ogos lalu dikenakan kepada kenderaan Kelas 1 dari Malaysia ke Singapura adalah RM6.80 dibayar kepada Kapitalis Kroni MRCB.

kenaikan dari RM2.90 menjadi RM16.50

Manakala bayaran tol bagi kenderaan dari Singapura ke Malaysia adalah RM9.70 (RM6.80 + RM2.90) di mana RM6.80 dibayar kepada MRCB dan RM2.90 dibayar kepada Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), katanya. "Ini menunjukkan bagi perjalanan dua hala ke Singapura pengguna terpaksa membayar tol sebanyak RM16.50 berbanding sebelum ini hanyalah RM2.90.

"Ini merupakan kenaikan hampir 480%, daripada bayaran tol RM16.50, RM13.60 ataupun 82.42% dibayar kepada MRCB manakala RM2.90 dibayar kepada PLUS," katanya. DAP dan Pakatan Rakyat (PR) katanya membantah kenaikan mendadak ini kerana pengguna CIQ bukan semestinya pengguna EDL yang dibina oleh MRCB maka tidak patut dikenakan caj tol.

Beliau berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga berjanji sebelum Pilihan Raya Umum 2013 Putrajaya akan mengambil alih EDL supaya caj tol tidak akan dikenakan terhadap pengguna EDL. "Ratusan ribu rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura terpaksa membayar kenaikan tol kepada MRCB.

Vehicle Entry Permit

"Suasana perniagaan dan ekonomi di sekitar Johor Baru akan terancam akibat kekurangan pendapatan boleh guna di kalangan mereka yang bekerja di Singapura tetapi bermastautin di Johor Baru," katanya.

Beliau turut mendakwa, kenyataan Khalid di laman Facebook “Muafakat UMNO Johor” itu juga cuba menimbulkan kekeliruan antara caj VEP (Vehicle Entry Permit) dengan kenaikan caj tol CIQ.

"Dengan menuduh wakil rakyat DAP sebagai agen Singapura, Khaled cuba menimbulkan fitnah tidak berasas dan memperlihatkan beliau seorang yang berfikiran cetek. "Mentaliti sebegini yang ditunjukkan oleh seorang menteri besar adalah amat memalukan," katanya. – 4 Ogos, 2014. TMI

Sila baca Protes kenaikan Tol EDL di CIQ

No comments:

Post a Comment