Trafik

Tuesday, February 4, 2014

Klon Harakahdaily Untuk Wang Rating Iklan


Harakah telah memulakan edisi Internet (lihat contoh di http://harakah4.tripod.com) seawal tahun 1997. Selain akhbar edisi Internet, sistem berita berasaskan elektronik, HarakahTV pun pernah dilancarkan oleh Almarhum Ustaz Fadhil Mohd Noor dalam usaha awal PAS untuk memiliki radio dan TV sendiri. 

HarakahTV, akhirnya mati dalam tempoh tak sampai setahun ia dilancarkan. Projek WebTV ini telah dihidupkan semula pada Ogos, 2006 diatas nama TVPAS bagi menghadapi PRU ke-12. Selepas PRU ke-12, TVPAS diserahkan kepada Harakah pada 2009.

Malah pada 2009 juga, harakah memperkenalkan akhbar digital atau electronic paper (epaper) Harakah yang sama seperti Harakah versi cetak secara online yang boleh dilanggani pada alamat http://epaper.harakah.net.my

Apabila kerajaan mengenakan sekatan terhadap penerbitan Harakah pada tahun 2000 daripada dua kali seminggu kepada 2 kali sebulan, Harakah telah bersedia dengan versi internet yang boleh dilayari setiap hari, dinamakan Harakahdaily.

Portal berita internet Haraakah ini pada mulanya menggunakan domain, harakahdaily.com (http://www.harakahdaily.com) tetapi kemudiannya beralih kepada harakahdaily.net (http://www.harakahdaily.net) dengan kunjungan pelawat melebihi 100,000 (pageview) sehari dan pada masa peristiwa tertentu seperti muktamar, BERSIH dan sebagainya boleh melebihi 150,000 pengunjung sehari.

Disebabkan populariti berbanding Harakah yang diuruskan oleh Jabatan Penerangan PAS Pusat, begitu terkenal dan mendapat tempat yang baik di hati pelayar, ada pihak yang tidak bertanggungjawab cuba membuat penyamaran di dunia maya dengan mengambil kesempatan mendaftarkan portal mereka dengan domain harakahdaily.my (http://www.harakahdaily.my) dengan disclaimer yang kecil dibahagian bawah yang mana jarang dibaca oleh ramai pelayar;

DISCLAIMER: Laman web www.HarakahDaily.my tiada kaitan langsung dengan akhbar Harakah ataupun dengan laman web rasmi Harakah www.harakahdaily.net walau dengan apa cara sekalipun.

Apakah yang mereka harapkan daripada penyamaran dalam dunia maya ini? Pihak kami telah mengetahuinya tetapi kesal dengan ketidak pekaan agensi seperti MCMC, MyNIC dan lain-lain badan berkuasa terhadap internet diMalaysia boleh membenarkan dot.my yang melambangkan Malaysia didaftarkan begitu mudah oleh pihak-pihak yang tiada kaitan dengan PAS.

Selain daripada portal penyamaran harakahdaily.my, pihak kami juga memantau aktiviti hackers dan cybertrooper Umno/BN yang menjadikan Harakah sebagai sasaran mereka untuk melakukan sabotaj terhadap operasi internet harakah untuk menghalang berita-berita alternatif disebarkan oleh portal Harakahdaily mendapat sambutan yang baik.

Cuba lihat dan kaji berita-berita yang dipaparkan oleh klon harakahdaily ini. Tidak banyak bezanya kan? Tidak dipastikan apa motif pemilik domain ini? Hanya kerana sedikit wang iklan? Atau apa yang menyebabkan mereka berusaha untuk klon harakahdaily ini?

Bukan harakahdaily sahaja yang cuba di klon, malah identiti bank dan sebagainya juga diklonkan untuk memperdaya pengguna atau pelayar di dunia maya ini. Tindakan mereka ini tidak akan berakhir di sini sahaja, malah usaha mereka akan dipergiatkan lagi pada masa depan dengan mengklon facebook, Twitter dan sebagainya bagi membuat penyamaran dan mengelirukan khalayak pengguna internet.

Untuk mengurangkan kesan kepada pengguna internet yang tidak sedar kepada penipuan dan penyamaran identiti seperti ini, pihak harakah sedang membangunkan satu portal atau Gerbang MyHarakah sebagai one stop center atau rujukan utama bagi aktiviti internet Harakah secara Online.


~ Shuhaimie Embong Detikdaily

No comments:

Post a Comment