Trafik

Saturday, October 3, 2015

Ibadah Qurban Keadilan Dun Layang-layang

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah, buat julung kalinya dapat melaksanakan ibadah qurban untuk Keadilan di N27 Dun Layang-layang Parlimen Simpang Renggam.

Program pada hari raya ke 2 hari Jumaat bermula seawal 9.00 pagi. Keadaan jerebu tebal tidak menghalang petugas yang hadir.

Lembu cantik, bulu mata lentik dan bulat berisi, walaupun agak kecil tetapi berbaloi dengan daging dan tulang yang lembut segar.

Ucapan Jazakallah dan terima kasih kepada semua 7 penama yang sudi menyumbang bahagian qurban.

Juga kepada tuan rumah Pakcik Baharom dan keluarganya yang menyediakan rumah dan menjaga lembu selama 2 hari untuk ibadah qurban ini.

Yang lucunya selama 2 hari 2 malam beliau tidak dapat tidur lena kerana bimbang lembu yang ditambat di belakang rumahnya yang terletak di Jalan Sekolah Cina, Kampung Melayu Layang-layang lari atau di kebas orang.

Tidak lupa kepada Hj Sarif Ketua Penerangan Keadilan Simpang Renggam yang mencari dan memilih lembu di Ladang Dr Mat Isa Simpang Renggam.

Turut hadir KC Simpang Renggam Sdr Ishak Sher Mohamed, AMK Sdr Faizul, Sdr Zakaria Arifin atau Pak Ya dari Ranting Renggam, Sdr Kassim, Sdr Ram yang pakar, Iman Masjid, Haji Bachok, Wakil peserta Akhi Muhamad Ismail dan Wakil Amanah Hj Azman Md Desah.

Alhamdulillah Program selesai 11.00 pagi dan kami bergegas pulang untuk persiapan Solat Jumaat.












Qurban ibarat kita menyembelih sifat dan perangai buruk dalam diri kita seperti ujub, riyak, takbur dan sum'ah,
 Bulat dan bersih serta fokus dalam menghambakan diri kepada Allah yang Maha Esa.

Menyampaikan sumbangan berbentuk wang tunai, pek makanan dan daging qurban kepada balu kepada penduduk yang meninggal dunia terjatuh dari pokok lalu tercucuk besi pagar baru-baru ini. Moga rohnya almarhum diampunkan dan dicucuri rahmat. Ameen 




No comments:

Post a Comment