Trafik

Sunday, August 31, 2014

Tipu wang menang hadiah berleluasa di Kluang


Kluang: Sindiket penipuan SMS dikesan memperdaya lebih 10 mangsa di daerah ini dengan taktik memberikan soalan teka teki mudah sebelum ‘menyedut’ semua wang dari akaun bank mangsa.

Ketua Polis Daerah Kluang, Asisten Komisioner Mohd Roze Shaari berkata, pihaknya sudah menerima banyak laporan polis berkaitan kes penipuan SMS dipercayai dilakukan sindiket berkenaan membabitkan kerugian antara RM2,000 hinggga RM5,000 setiap seorang.

Menurutnya, modus operandi sindiket berkenaan adalah dengan menghantar sms kepada mangsa dan memberitahu mangsa memenangi peraduan anjuran syarikat produk minuman, syarikat petroleum atau syarikat telekomunikasi. “Mangsa bagaimanapun perlu menjawab beberapa soalan melalui SMS.

Soalan yang diberi suspek amat mudah untuk dijawab. “Suspek akan meminta mangsa memasukkan wang ke dalam akaun bank diberikan dengan alasan bagi memproses pemindahan wang yang dimenangi,” katanya. Mohd Roze berkata, kebanyakan mangsa terpedaya dengan suspek selepas diarahkan pergi ke mesin juruwang automatik (ATM) untuk mengaktifkan sistem perbankan internet.

sekelip mata

Menurutnya, suspek akan memberi tunjuk ajar berhubung cara mengaktifkan sistem perbankan internet supaya sindiket memperoleh akses kepada akaun mangsa. “Penjenayah kemudian memindahkan semua wang mangsa ke dalam akaun lain dalam sekelip mata.

“Ada mangsa mendakwa pernah kehilangan wang dari akaun mereka beberapa bulan selepas itu kerana suspek masih mempunyai nombor pin dan kata laluan untuk akses ke akaun milik mereka,” katanya. Beliau menasihati orang ramai tidak mudah terpengaruh dan percaya dengan tawaran diberikan, sebaliknya segera menghubungi pihak polis.



 “Orang ramai juga boleh merujuk kepada Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) atau balai polis berhampiran untuk nasihat lanjut,”katanya. Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/30 Metro

Nota : Berhati-hati apabila menerima SMS yang mengatakan anda memenangi hadiah peraduan daripada syarikat berjenama masyhur apatah lagi sendiket ini memang mengambil kesempatan kerana tahu ramai orang kesempitan wang terutama selepas sambutan hariraya.

Saya juga antara mangsa SMS tersebut yang menyebut saya memenagi hadiah peraduan sebanyak RM14 ribu dari syarikat pertoleum berlambang kerang. Mujur saya abaikan dan bertanya sendiri dengan pihak syarikat. Kita berharap pihak PDRM segera menangkap dalang sendiket penipuan  ini dengan kerjasama pihak bank.

No comments:

Post a Comment