Trafik

Sunday, June 2, 2013

Mak boleh jaga 10 anak, 10 anak belum tentu boleh jaga 1 mak


Tak tergambar oleh kita betapa besar dan sucinya kasih seorang ibu terhadap anaknya. Sejak dalam kandungan, ibu menanggung segala kesakitan dengan penuh kesabaran. Begitu juga selepas kita dilahirkan, ibu mengasuh dan menjaga dengan penuh kasih sayang yang tak berbelah bagi.

Kita sebagai anak, tak akan mampu membalas jasa ibu yang selama ini membesarkan kita sehingga dewasa. Walaupun beribu, berjuta wang dipertaruhkan. Ia masih tak mampu membalas jutaan kasih ibu yang memang tak ternilai harga dan semestinya tiada apa pun di dunia ini dapat membeli kasih seorang ibu.


Seorang lelaki Taiwan menyuap makanan kepada ibunya seperti mana ibunya pernah lakukan kepadanya ketika masih kecil...


Dan yang ini lebih mengharukan... alangkan binatang tahu menyayangi ibunya.... Maka hinanya manusia jika mengabai dan tidak memperdulikan ibunya...


Diriwayatkan dari Abu Hurairah, dia berkata, “Seorang lelaki pernah mendatangi Rasulullah, lalu dia berkata, ‘Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berhak aku perlakukan dengan baik?’ Rasulullah menjawab, ‘Ibumu.’ Lelaki itu bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Rasulullah menjawab, ‘Ibumu.’ Lelaki itu bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Rasulullah menjawab, ‘Ibumu.’ Lelaki itu bertanya (lagi), ‘Kemudian siapa lagi?’ Lelaki itu menjawab, ‘Bapamu.’” (HR. Bukhari dan Muslim)

Justeru itu sentiasalah berdoa untuk kedua ibubapamu:

No comments:

Post a Comment