Trafik

Tuesday, June 4, 2013

80 Petisyen (Tak puas hati keputusan PRU13) Tertinggi Dalam Sejarah Demokrasi


Pakatan Rakyat semalam sebulat suara mendesak Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan Timbalannya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar meletakkan jawatan.

“Dalam sejarah ada satu atau dua kes pernah difailkan. Tetapi belum pernah sampai 80 hingga 90 kerusi.

“Ini saja sudah cukup untuk pengerusi (SPR) dan timbalannya letak jawatan segera,” tegas Anwar ketika sidang media semalam.

Lebih 80 petisyen membantah keputusan pilihan raya umum ke-13 merupakan bukti Aziz dan Wan Ahmad cuai serta terlibat dalam kecurangan pilihan raya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 1 Jun lalu memberitahu media bahawa BN turut memfailkan lebih 50 petisyen membabitkan sekurang-kurangnya 37 kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Manakala Pakatan Rakyat setakat ini dilaporkan akan mengemuka 35 petisyen dengan 18 daripadanya adalah dari KEADILAN, 14 bagi PAS dan 3 dari DAP.

Sementara itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menyifatkan bantahan terhadap keputusan PRU-13 dari BN membuktikan kegagalan SPR.

“Apabila BN pun failkan petisyen maknanya mereka pun ada yang tak puas hati dengan perjalanan pilihan raya, itu jelas menunjukkan kegagalan SPR menjalankan tanggungjawab mereka,” katanya.

Ulasan GB

Pakatan Rakyat telah mengumumkan 35 petisyen akan dikemukan manakala BN pula nak kemukakan lebih dari itu, iaitu sekurang-kurangnya 50 petisyen.

Nampaknya UMNO BN lebih sukar untuk menerima keputusan pilihanraya 2013 yang lalu, walaupun yang dituduhnya Pakatan.

Seandainya mahkamah membenarkan petisyen-petisyen ini, bererti akan berlaku satu "pesta pilihanraya kecil" tidak lama lagi dan rasanya adalah lebih wajar keputusan PRU13 dibatalkan dan satu lagi pilihanraya umum dipanggil.

Apa-apa pun ia sudah cukup mencemarkan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan sepatutnyalah kedudukan dan status SPR dikaji semula dengan perlantikan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat segala penyelewengan dan salahlaku pesuruh-pesuruhjaya SPR yang ada kini.

Tetapi aneh, sejak perhimpunan BERSIH 1.0 sehinggalah BERSIH 2.0 diikuti dengan BERSIH 3.0 yang menuntut Suruhanjaya Diraja ditubuhkan tetapi Perdana Menteri, Najib Razak memekakkan telinganya dan tidak melayan tuntutan-tuntutan tersebut.

Mengapa Najib terlalu takut untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk SPR ini?

Apakah beliau hendak melindungi perbuatan salahlaku SPR selama ini atau beliau sendiri ada peranannya di dalam penipuan dan salahlaku SPR tersebut?

Rakyat perlu bangkit bagi mempastikan Suruhanjaya Diraja untuk SPR ini ditubuhkan segera. Yang bersalah akan tetap perlu dihukum!

No comments:

Post a Comment