Trafik

Tuesday, December 16, 2014

Pawang berjaya menakutkan Melayu dengan hantu 13 May

may13

Lucu, Melayu Telah Berjaya Dihantukan! Biasalah siapa yang berfikiran sempit dan otak lemah senang dimomokkan. 

Nak pulak jenis penakut dan hilang jati diri. Siapa punya kerja menakut-nakutkan mereka ini?

Bila melayu takut maka terpaksalah, tidak boleh tidak sokong parti Pawang yang hantar hantu jembalang, kalau tak sokong nanti 13 May berulang. Hantu jembalang tu pawang tu juga lah yang cipta. Khurafat.

Aku takut Allah bukan hantu...

Ramai kaum Melayu khuatir 13 May berulang
Faiz Adnan | December 16, 2014

Tinjauan mendapati 53 peratus daripada kaum Melayu khuatir trajedi berdarah 13 May akan berulang.

KUALA LUMPUR: Satu tinjauan oleh Merdeka Centre yang tidak disiarkan menunjukkan bahawa 53 peratus responden Melayu masih khuatir jika rusuhan kaum seperti yang pernah berlaku pada 1969 bakal berulang lagi.

Menurut laporan Malay Mail Online, berbanding responden Melayu, sebanyak 67 peratus responden China yang berdaftar yakin bahawa rusuhan kaum seumpama itu tidak akan berulang manakala 47 peratus kaum India pula sependapat dengan kaum Melayu.

Berdasarkan perspektif umur, 52 peratus daripada responden yang berumur 21 hingga 30 tahun berpendapat bahawa rusuhan kaum mungkin berulang dan 36 peratus yang terdiri daripada mereka yang berumur 60 tahun ke atas juga sependapat.

Sementara itu, sebanyak 52 peratus responden yang bekerja di sektor swasta atau menjalankan perniagaan percaya kemungkinan peristiwa itu berulang adalah tipis. Pengarah Merdeka Centre, Ibrahim Suffian dilaporkan berkata, “Masyarakat Cina pada keseluruhannya sudah melupakan peristiwa 13 May, bagaimanapun tinjauan kami mendapati kaum Melayu masih terpengaruh dengan ketidakstabilan masa lampau.

ketinggalan

“Kemungkinan juga, keadaan ini berkait rapat dengan kekurangan dalam sektor ekonomi yang dirasai oleh masyarakat itu,” tambahnya. Ibrahim berkata demikian berdasarkan peningkatan kos sara hidup dan kekhuatiran masyarakat Melayu jika mereka terus ketinggalan dalam sektor ekonomi.

Tinjauan itu juga menunjukkan bahawa terdapat lebih separuh daripada mereka yang terdedah kepada media perdana dan 46 peratus yang menggunakan kemudahan internet merasakan bahawa ketidaksamaan ekonomi daripada peningkatan kos sara hidup mungkin menjadi pencetus kepada rusuhan kaum.

Menariknya, 61 peratus daripada mereka yang terdedah kepada media alternatif berpendapat rusuhan itu tidak akan berulang lagi. Beliau seterusnya berkata, sekiranya rusuhan kaum akan berlaku, ia akan bermula di tempat-tempat yang terdiri daripada pelbagai kaum dan di mana tahap ekonomi saling bersaing serta tempat-tempat yang mempunyai sejarah ketegangan kaum.

Nota : Bila Melayu ketinggalan dari sudut ekonomi maka salahkanlah pemerintah yang selama ini gagal memerintah dengan adil dan saksama, takkan nak salahka DAP...

No comments:

Post a Comment