Trafik

Tuesday, March 17, 2015

Empangan Sembrong lama-kelamaan akan pupus


OLEH NELSON BENJAMIN         

KLUANG: Empangan Sembrong, sumber air utama untuk beberapa 120,000 orang di daerah Kluang dan tempat di Batu Pahat, adalah "perlahan-lahan mati". Aktiviti perladangan dan pertanian sembarangan di sekitar empangan, tidak tidak seperti di Cameron Highlands, yang menyebabkan seorang mekar alga, yang mengancam untuk menghentikan pengeluaran air dan kewujudan kehidupan semua marin di dalamnya. 

Empangan, yang sebelum ini dibina untuk tebatan banjir pada tahun 1984 dan diuruskan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), telah menyediakan air untuk kegunaan manusia sejak tahun 1990. Ia meliputi beberapa 775ha dan membekalkan beberapa 55 juta liter air bersih melalui loji rawatan air Sembrong Barat yang setiap hari.

Oleh kerana pertanian yang sembarangan, aktiviti pertanian dan penanaman pokok kelapa sawit, yang meliputi sekurang-kurangnya 87% daripada 130 km persegi kawasan tadahan empangan, empangan itu perlahan-lahan "mati" kerana Eutrofikasi atau lebih dikenali sebagai alga mekar.

Menurut satu kajian baru-baru ini dilakukan oleh UTM, tahap fosforus di empangan adalah 92,28% pada Carison Indeks Trofik berbanding tahap biasa 70% kepada 80%. Fosforus, nitrogen dan kalium digunakan secara meluas dalam baja dan racun perosak. Empangan ini dikelilingi oleh ladang kelapa sawit, pertanian, dan 3480ha Kluang Pertanian Moden itu.

Mekar alga telah mula menimbulkan masalah apabila merawat air, kerana mereka menyumbat penapis, menyebabkan pengeluaran dikurangkan atau dihentikan dan akhirnya mengakibatkan gangguan bekalan air yang kerap kepada penduduk.

Tahun lepas terdapat 244 gangguan di loji rawatan air Sembrong Barat. UTM Air Alliance Research dekan penyelidikan Prof Dr Zulkifli Yusof menyifatkan keadaan itu sebagai "kritikal" kerana tahap fosforus yang tinggi yang disebabkan oleh penggunaan sembarangan baja. 

Di bawah ancaman besar: air sisa gelap dari kolam tadahan milik ladang babi yang terletak di dalam kawasan tadahan Empangan Sembrong di Kluang "Eutrofikasi berlaku apabila terdapat terlalu banyak nutrien daripada sisa pertanian dan penternakan di dalam air.

"Apabila ia menjadi lebih teruk, ia akan mengurangkan tahap oksigen dan semua hidupan laut akan mati.

"Lapisan tebal alga juga akan menghalang cahaya matahari yang menjadi sumber tenaga untuk plankton dan ikan," kata beliau sambil menambah bahawa tasik yang kemudian akan bertukar hijau.

Dr Zulkifli yang mengetuai pasukan enam penyelidik dari UTM, terutamanya untuk mengkaji tahap hakisan di Empangan Sembrong bagi tiga tahun yang lalu terjumpa penemuan sewaktu belajar kualiti airnya. 

Beliau berkata bahawa manakala alga akan dibunuh semasa proses rawatan air, ia akan membuat proses rawatan yang lebih mahal. Pengerusi cawangan Nature Society Johor Malaysia Vincent Chow berkata bahawa masalah di Empangan Sembrong telah wujud selama bertahun-tahun.

"Ini adalah bencana sedang menunggu untuk berlaku sama dengan Cameron Highlands di mana disebabkan oleh aktiviti perladangan dan pertanian sembarangan sumber air kita mendapat tercemar.

"Bagi saya, Sembrong tasik adalah kolam sisa besar daripada aktiviti pertanian, sisa haiwan dan ladang kelapa sawit," katanya, sambil menambah bahawa jika apa-apa yang drastik telah dilakukan untuk melindungi sumber-sumber air di negeri ini,

Johor akan mempunyai untuk memulakan membeli air dari jiran Pahang dalam tempoh 20 tahun akan datang.


No comments:

Post a Comment