Trafik

Wednesday, January 7, 2015

Berhati-hati kepada petugas Banjir Kelantan (Tips)

سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ . وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ
Maksudnya : Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali.
(Az-Zukhruf : 13-14)


Tips sukarelawan

1. Baca doa naik kenderaan, doa musafir dan bertawakkal kepada Allah. 

2. Jaga kebersihan. Sediakan sebotol air mineral atau air bersih untuk bersuci dan berwuduk. Perlu sedia maklum, kebanyakan tandas dan bilik air penuh dengan berbagai manusia dan gelagat, lebih parah bila bekalan air tiada.

3. Membantu dengan ikhlas. Kurangkan tayang gambar diri sendiri dalam media sosial, kononnya kitalah wira penyelamat dengan niat berbangga-bangga. Ini bukan tempat melancong, Biar kita tidak dikenali di dunia tetapi makhluk di langit sangat kenal dengan keikhlasan kita.

4. Doakan tabah dan sabar atas ujian yang menimpa kepada diri sendiri dan mangsa banjir. Berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran.  

5. Jaga solat. Solat jamak dan qasar perlu dipaktikkan walaupun pakaian kita kena lumpur tanah selagi ia tidak kena najis. Selamat bertugas...

Doa pelayaran Nabi Nuh:

بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَحِيمٌ 

Dengan nama Allah di waktu berlayar dan berlabuhnya. `Sesungguhnya Tuhanku benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(QS Hud41)

Doa keluar Rumah

Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ: بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ قَالَ: « يُقَالُ حِينَئِذٍ: هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ. فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ
 






“Jika seseorang keluar dari rumahnya lalu membaca (zikir): Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah (Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada-Nya, dan tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya), maka malaikat akan berkata kepadanya: “(sungguh) kamu telah diberi petunjuk (oleh Allah Ta’ala), dicukupkan (dalam segala keperluanmu) dan dijaga (dari semua keburukan)”, sehingga syaitan-syaitanpun tidak boleh mendekatinya, dan syaitan yang lain berkata kepada temannya: Bagaimana (mungkin) kamu boleh (mencelakakan) seorang yang telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga (oleh Allah Ta’ala)?”

[HR Abu Dawud (no. 5095), at-Tirmidzi (no. 3426) dan Ibnu Hibban (no. 822), dinyatakan sahih oleh Imam at-Tirmidzi, Ibnu Hibban dan Syaikh Albani.].

No comments:

Post a Comment