Trafik

Thursday, October 16, 2014

Hati-hati, angin kuat, bumbung runtuh di merata tempat



Johor Bahru : Kejadian bumbung jejantas yang jatuh menyembah bumi di lebuhraya Pasir Gudang tempohari masih segar dalam ingatan. Konkrit jejantas masih utuh, tetapi rekabentuk papan iklan yang tidak ada lubang angin dan struktur bumbung jejantas yang diibaratkan seumpama 'layar kapal', maka angin yang kuat telah membawa terbang besi bumbung jejantas itu. Kejadian tersebut sungguh dahsyat dan menggemparkan tetapi mujur tiada kehilangan nyawa dilaporkan.

Manakala hujan lebat dan angin kuat petang tadi menyebabkan bumbung bangunan koperasi Kolej Tunku Kurshiah (KTK) di Bandar Enstek dekat sini, runtuh. 

Bagaimanapun dalam kejadian jam 6.40 petang itu yang menyebabkan keseluruhan struktur bumbung dengan keluasan 731 meter itu runtuh, tidak menyebabkan sebarang kecederaan kepada warga sekolah itu.

Pegawai Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Nilai, Syahrin Simin, berkata pihaknya mendapat panggilan kecemasan pada jam 6.44 petang dan tiba di tempat kejadian pada jam 7.20 malam.

angin kuat

Katanya, seramai 18 pegawai dan anggota bergegas ke tempat kejadian bersama dua jentera bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Nilai dan Seremban 2. "Siasatan mendapati kejadian dipercayai berpunca akibat hujan lebat dan angin kuat. Hampir keseluruhan bumbung roboh," katanya di sini.

Dalam masa yang sama Berita Harian turut melaporkan bumbung surau di Seksyen 20 Shah Alam juga turut runtuh..



SHAH ALAM: Bumbung di bahagian kanan Surau An-Nur Seksyen 20, di sini runtuh mengakibatkan kerugian kira-kira RM100,000, petang tadi. Pengerusi Surau, Mohd Khusairi Ramli, 49, berkata kejadian itu berlaku kira-kira jam 3.30 petang secara tiba-tiba tanpa disebabkan sebarang bencana. Katanya,



Beliau yang berada di pejabatnya di ibu kota mendapat maklumat mengenai kejadian daripada Bilal surau, Harun Din, 67 yang kebetulan berada di rumah berhampiran surau ini. "Bahagian sayap kanan ini baru siap selepas Raya Haji baru-baru ini.

Secara tiba-tiba sebahagian daripada bumbung runtuh manakala sebahagian konkrit masih lagi tergantung. "Ketika solat Magrib tadi, baki bahagian yang masih tergantung pula runtuh. Saya bersyukur tiada dalam kalangan jemaah yang sedang menjalankan solat sebentar tadi cedera ketika kejadian," katanya ketika ditemui pemberita di sini.. ~ BH

Nota : Banyak ucapkan Astagfirullahal azim.. ampunkanlah dosa kami... bumi sudah semakin tua, sudah banyak kerosakan disebabkan tangan manusia,

No comments:

Post a Comment