Trafik

Saturday, May 3, 2014

Dengan hanya 21 kerusi Parlimen belum selesa untuk PAS laksana Kanun Jenayah Syariah


UMNO Yang Sentiasa Bernasib Baik Atau PAS Yang Naive?


Saya dijemput untuk hadiri taklimat Hudud oleh UMNO
Dan dari situ memang nampak PAS telah terjerat dengan isu ini

'Hudud PAS' akan kekalkan kuasa Umno 50 tahun lagi 

Ketegasan PAS untuk melaksanakan hudud akan membolehkan Umno berkuasa "selama 50 tahun lagi" kerana ia boleh melemahkan Pakatan Rakyat, kata Pengarah Islamic Renaissance Front (IRF), Dr FaroukMusa semalam."Kita telah bekerja begitu keras untuk merubah rejim dalamnegara ini.

"Ia dilakukan bukanlah kerana kita menyayangi Pakatan Rakyat.

"Namun kini, dengan isu ini (hudud) sahaja, Umno akan terus kekal memerintah untuk 50 tahun akan datang," Farouk mengingatkan demikian dalam satu forum semalam yang turut dihadiri MP Sepang, Mohamed Hanipa Maidin.

Farouk yang juga merupakan timbalan pengerusi BERSIH, berkata PAS sepatutnya tidak termakan "umpan Umno" - merujuk kepada kenyataan Umno yang pihaknya bersedia menyokong pelaksanaan hudud di Kelantan. [Baca berita penuh]

Sementara itu, Hanifa berkata, kempen untuk melaksanakan hudud di Kelantan adalah lebih mudah jika negara-negara lain yang telah melaksanakannya bukanlah "negara-negara yang gagal".
Menurutnya, ia adalah lebih baik jika negara seperti Norway sudah
melaksanakan hudud.

"Namun sekarang, kita ada contoh seperti Pakistan, dan ini adalah sebuah negara yang gagal," tambahnya.

Hanipa bagaimana pun merayu kepada hadirin yang memenuhi Dewan Himpunan Cina Selangor danKuala Lumpur semalam, agar memberi peluang kepada kerajaan PAS di Kelantan untuk melaksanakan hudud.

"Ia terdapat dalam agenda kami sewaktu kami menyertai pilihan raya umum lalu. Dan kami diberikan mandat oleh pengundi Kelantan untuk mentadbir negeri itu. Jadi pengundi Kelantan mengundi kami berasaskan pertimbangan ini. Ia hak kami (untuk melaksanakannya)," kata Hanipa.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa PAS tidak bercadang untuk melaksanakan hudud di peringkat kebangsaa

No comments:

Post a Comment